Rose Barberat

Biography

Rose Barberat (born in 1994 in Saint-Claude, France) works at Poush, Aubervilliers. She holds a degree in Modern Literature, a Master’s in Literary Creation from the University of Cergy-Pontoise, and graduated from the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris in 2021. Barberat presented her work at Galerie PACT in 2021 and 2023 and at Steve Turner Gallery in Los Angeles in 2023. Her work has also been exhibited at MOCO La Panacée in Montpellier in 2023, at the Givon Art Center in Tel Aviv, Israel, at Galerie Jo-hs in Mexico City where she has also been resident, in Venice during the Biennale with Galerie T&L and at Poush Manifesto in Clichy in 2022, etc.

Barberat develops a figurative pictorial vocabulary using references to the narrative, the genre of the novel and more specifically to autofiction. In her work, she seeks
to provoke a shift, a disorder where doubt interferes between what is probable and what is real. Her paintings are conceived as objects of contemplation and discuss the idea of an artificial staging based on real facts.

The artist creates fictions from documents taken from photographic sources. Starting from an image allows her to discuss the seduction it exerts, while giving an idea several appearances, several versions that lead to painting.

Rose Barberat (née en 1994 à Saint-Claude, France) travaille à Poush, Aubervilliers. Elle est diplômée de Lettres Modernes, d’un Master en création littéraire à l’Université de Cergy-Pontoise, et de l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris en 2021. Barberat a exposé son travail à la Galerie PACT en 2021 et 2023 et à la galerie Steve Turner à Los Angeles en 2023. Son travail a par ailleurs été exposé au MOCO La Panacée à Montpellier en 2023, au Givon Art Center de Tel Aviv, Israel, à la Galerie Jo-hs à Mexico où elle a par ailleurs résidé, à Venise pendant la Biennale avec la Galerie T&L et à Poush Manifesto à Clichy en 2022 etc.

Barberat développe un vocabulaire pictural figuratif usant de références à la narration, au genre du roman et plus précisément à l’autofiction. Elle recherche dans son travail pictural à provoquer un décalage, un trouble où le doute s’immisce entre ce qui est probable et réel. Ses peintures sont conçues comme des objets de contemplation et discutent l’idée d’une mise en scène artificielle à partir de faits réels. L’artiste crée des fictions à partir de documents issus de sources photographiques. Partir d’une image lui permet de discuter de la séduction qu’elle exerce, tout en donnant à une idée plusieurs apparitions, plusieurs versions qui aboutissent à la peinture.