Zofia Pałucha

Focus on Sanity

November 25, 2023 - January 27, 2024

The title of Zofia Pałucha’s first solo exhibition at PACT and the artist’s first show in Paris brings a potential headline for a newspaper or social media article on the current mental health problem among younger generations. The phrase comes from a piece by Ornette Coleman from his album The Shape of Jazz to Come (1959). Like Coleman in his music, the artist penetratingly analyses and deconstructs painting.

Pałucha works mainly with ”found footage” and creates sketches for the paintings on a smartphone, using apps to transform selected photos. Like Free Jazz, the stream-of-consciousness-based work in contemporary figurative painting allows the artist to surrender to the painterly gesture and action of individual images. She combines the final artworks with evocative titles derived from philosophical essays, art history or quotes from movies and audiobooks.

 Since the outbreak of the pandemic, the ever-changing landscape of contemporary crises has meant that podcasts about the most important political, social and cultural events in the world always accompany Zofia Pałucha as she works and are an integral part of her creative process. One can trace the roots of the artist’s paintings to the early political works of Gerhard Richter, Marlene Dumas or Luc Tuymans. Pałucha’s paintings, though deeply involved in politics and morality, are full of elusive meanings. They attempt to reflect the condition of modern man, emphasising the fragility of the individual not only in the real world but in the virtual space too. Through the prism of sensuality and sexuality, filtered through personal experiences, the artist’s works delve into the problems in the modern world without providing a clear answer. Like the reality around us, her painting is multi-layered and subject to change. Her work is a manifesto, an expressive artistic statement about the here and now and perhaps ahead.

Zofia Pałucha was born in 1993 in Częstochowa, Poland.  She is a graduate of the Academy of Fine Arts in Warsaw and a doctoral student at the Doctoral School of the Academy of Fine Arts in Wrocław, city where she lives and works.

Recently, Zofia Pałucha has presented her works in a duo exhibition at Promocyjna Gallery in Warsaw (2023), a solo exhibition at Berlinskej Model Gallery in Prague (2021), Piktogram Gallery in Warsaw (2020), a group exhibition at Zachęta National Gallery (2022) and a group exhibition at Wrocław Contemporary Museum (2021). The artist is a recipient of the Jerzy Grotowski Scholarship for 2023.

Le titre de la première exposition personnelle de Zofia Pałucha à la galerie PACT et de la première exposition de l’artiste à Paris pourrait être le titre potentiel d’un article de journal ou de social media traitant d’un problème actuel de santé mentale répandu parmi les jeunes générations. L’expression est tirée d’une chanson d’Ornette Coleman issue de son album The Shape of Jazz to Come (1959). Comme Coleman dans sa musique, l’artiste analyse et déconstruit la peinture de manière pénétrante.

Pałucha travaille principalement sur la base de « found footage” [images trouvées] et crée les esquisses de ses peintures sur son smartphone, en utilisant des applications pour transformer les photos sélectionnées. Comme le Free Jazz, le travail basé sur le flux de conscience dans la peinture figurative contemporaine permet à l’artiste de s’abandonner au geste pictural et à l’action des images individuelles. Elle associe les œuvres d’art finales à des titres évocateurs dérivés d’essais philosophiques, de l’histoire de l’art ou de citations de films et de livres audio.

Depuis le déclenchement de la pandémie, le paysage en constante évolution des crises contemporaines fait que les podcasts politiques, sociaux et culturels les plus importants dans le monde accompagnent toujours Zofia Pałucha lorsqu’elle travaille et font partie intégrante de son processus créatif. Les influences de l’artiste remontent aux premières œuvres politiques de Gerhard Richter, Marlene Dumas ou Luc Tuymans. Les peintures de Pałucha, bien que profondément impliquées dans la politique et la morale, sont pleines de significations évasives sinon insaisissables.

Elles tentent de refléter la condition de l’homme moderne, en soulignant la fragilité de l’individu, non seulement dans le monde réel, mais aussi dans l’espace virtuel. À travers le prisme de la sensualité et de la sexualité, filtrées par des expériences personnelles, les œuvres de l’artiste explorent les problèmes du monde moderne sans apporter de réponse univoque. Comme la réalité qui nous entoure, sa peinture est multicouche et sujette au changement. Son travail est un manifeste, une déclaration artistique expressive sur le présent et peut-être sur l’avenir.

Zofia Pałucha est née en 1993 à Częstochowa en Pologne. Elle est diplômée de l’Academy of Fine Arts de Warsaw et prépare un doctorat à la Doctoral School de l’Academy of Fine Arts de Wrocław, ville dans laquelle elle vit et travaille.

Zofia Pałucha a présenté ses oeuvres à la Galerie Promocyjna à Warsaw (2023), à la Berlinskej Model Gallery de Prague (2021), et à la Galerie Piktogram Gallery, Varsovie,  Pologne (2020). Elle a par ailleurs participé à plusieurs exposition collectives à la Zachęta National Gallery (2022) ainsi qu’au Wrocław Contemporary Museum (2021). L’artiste a reçu le Jerzy Grotowski Scholarship pour 2023.