Jean Nipon

Biography

A former Beaux-Arts student born in the late seventies, Paris-based Jean Nipon spent most of his adult life being a musician (a drummer, then an electronic producer) and a DJ. Yet, he never really forgot his visual background, and some years ago, he spontaneously reconnected with drawing. A huge painting buff, Jean roamed virtually every online museum to download HD pics of his favorite works but didn’t have the kind of money to afford, say, a drawing by Ingres, a Jean Dupas painting, or a portrait by Alexander Roslin. So he started to draw the stuff he most revered, with color pencils only. After a while, he decided to fashion more personal pieces, first as low-key, derivative tributes to his masters, then injecting inspirations from his own multiple topics of fascination – horror movies, children’s books, French actresses, ruins, smooth jazz, and hardcore among many other fields.Nipon never properly thought about the path he was taking and has always been uninterested in his own personal intentions: he’s mostly focused on the craft and the universal language it allows him to use, bypassing the notion of style as the expression of a self. To him, art can’t be about someone’s randomly specific vision of things. It should be about recognizable items everyone understands the same way, that should be implemented by the artist in his/her work with no emotional input but a rational one.

Jean Nipon (né en 1977, vit et travaille à Paris) est un artiste français diplômé des Beaux-Arts de Bordeaux en 2000. Après une carrière de musicien l’ayant rendu célèbre sur la scène musicale internationale, il se dédie exclusivement au dessin et bénéficie à la Galerie PACT de sa première exposition personnelle.

Influencé par les maîtres de la peinture ancienne tels que Piero della Francesca, Nicolas Poussin, Georges De La Tour ou encore Ingres, Jean Nipon portraiture des personnages contemporains au moyen de crayons de couleurs rarissimes qu’il chine à travers le monde. Dans ce mélange mémoriel, on devine dans ses dessins une chambre de Balthus, une commode de Vermeer ou une jarre de Velázquez.

Des milliers d’années après l’invention du dessin, il y a toujours ce besoin chez l’Homme de regarder des images de lui-même et du monde qui l’entoure -en atteste la folie virale des images construites et diffusées sur les réseaux sociaux. Ce désir inexpliqué demeure inchangé pour une seule raison qui perdure : l’aura. C’est elle qui fait durer une œuvre, indépendamment du sujet et du style, c’est cette énergie première qui nourrit et éclaire l’œuvre. Cette quête d’une vérité archaïque est au cœur de la pratique picturale de l’artiste.